Coverstory Ivengi: “Bedrijfsdata omzetten in kennis en resultaten”

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2015

Guido Wintjens en Chris Herben

Ivengi

Bedrijfsdata omzetten

in kennis en resultaten”

Sinds de oprichting door Ivo Maas en Guido Wintjens in 2002 is Ivengi.com uitgegroeid tot een veelzijdig bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van online applicaties en het visualiseren van (bedrijfs)data. Met web- en softwareapplicaties op maat, helpt Ivengi klanten om bedrijfsprocessen te optimaliseren en relevante informatie op de juiste locatie, op het juiste tijdstip, bij de juiste doelgroep op het juiste device te tonen.

Sinds de komst van internet in 1995 is er behoorlijk veel veranderd. De opkomst van mobiel internet heeft ons de afgelopen vijf jaar 24 uur per dag, 365 dagen per jaar met elk (persoonlijk) device verbonden. Google is onze grootste vriend en we gebruiken sociale netwerken voor onze contacten en we kopen maar al te graag online onze spullen.

Hoe blijf je online succesvol

in een constant veranderende wereld?

Dankzij de digitalisering van de maatschappij beschikken steeds meer bedrijven over een enorme hoeveelheid data waar een schat aan informatie aan kan worden ontleend. Denk hierbij aan interne systemen zoals CRM, ERP, boekhoudpakketten of het interne bedrijfsnetwerk. Ivengi koppelt en visualiseert deze data. Elk bedrijf heeft diens eigen verzameling aan data. Echter data is slechts een grote set van ‘enen en nullen’ en zal geen directe waardevolle informatie bevatten. Het is de kunst om deze data inzichtelijk te krijgen en de juiste combinaties te maken die zijn toegespitst op verschillende doelgroepen. Op deze manier 'vertaal' je deze data naar informatie die je vervolgens om kunt zetten in kennis. Deze kennis gebruik je aansluitend om bedrijfsprocessen efficiënter te laten verlopen, met als doel je kosten te verlagen en je omzet exponentieel te verhogen.

“Iedereen wil op elk gewenst moment, locatie, tijdstip en device relevante informatie kunnen zien die voor hen van belang én aan hun dienstbaar is. Snelle, efficiënte en heldere informatie is vandaag de dag prioriteit nummer 1”, aldus directeur Guido Wintjens.

‘Tijd is geld’ is voor veel ondernemingen uiteraard van wezenlijk belang, maar hoe blijf je online succesvol in een constant veranderende wereld? Ivengi neemt de klant graag mee naar een strategische oplossing voor de lange termijn. Deze investering is niet altijd direct tastbaar, echter adviseren onze consultants klanten om de waarde van deze investering in kaart te brengen om zo een compleet beeld te krijgen wat de daadwerkelijke oplossing de klant op de lange termijn gaat opleveren.

Naast het hoofdkantoor in Maastricht is Ivengi inmiddels ook gevestigd in Eindhoven en Venlo, waar Chris Herben de dagelijkse leiding heeft. Met een hecht team van 35 professionals, met ieder zijn/haar eigen discipline en jarenlange werkervaring bij Ivengi, wordt er inmiddels voor meer dan 300 klanten een maatwerk oplossing ter beschikking gesteld via het eigen ontwikkelde online Cloud-platform iManager. Herben: “Alle oplossingen die wij voor onze klanten ontwikkelen, staan in deze Cloud-omgeving. Gezien het feit dat alle data per bedrijf is gekoppeld, is de juiste data zichtbaar voor de juiste personen. Een directeur zal bijvoorbeeld meer en specifiekere informatie te zien krijgen dan een medewerker.”

Primeur in Nederland

Met de ontwikkeling van de grootste vakantiesite van Nederland, online reisbureau Mondygo, heeft Ivengi zelfs een primeur in handen. Wintjens: “Dit is het eerste online reisbureau waar je in één deal een compleet pakket met vlucht, transfer, verblijf en vervoer kunt samenstellen. Hiervoor hebben we aan de achterzijde de gegevens van bijna 200 aanbieders in de reisbranche (Neckermann, Tui etc.) gekoppeld aan vluchten, transfers en huurauto’s.” Naast bedrijven heeft Ivengi ook veel non-profit organisaties in haar klantenbestand. Herben: “Voor Mondriaan en GGzE hebben we op basis van co-creatie met hun cliënten, jongeren met psychische problemen, de eHealth app ‘M’n Mattie’ ontwikkeld. Deze jongeren kunnen inloggen op de app om daar informatie over hun specifieke behandeling te raadplegen, begeleidend beeld- en filmmateriaal te bekijken, een eigen dagboek bij te houden en afspraken plaatsen in de agenda. De gezondheidsinstelling kan via iManager heel eenvoudig een cliënt koppelen aan een of meerdere behandelaren en het behandeltraject wat hij gaat doorlopen.”

Mopas: Veilig wonen,

werken en reizen

Unieke oplossingen zoals Mondygo en ‘M’n Mattie’ passen in het ultieme doel van Wintjens en Maas, namelijk innovatief ondernemen van Ivengi. Het meest recente resultaat hiervan is dochterbedrijf Mopas. Mopas stelt bedrijven in staat om naast voertuigen ook personen te volgen middels een alarm opvolg systeem. Binnen Mopas wordt net als bij de activiteiten van Ivengi data verzameld, gekoppeld en gevisualiseerd, maar met het specifieke doel om mensen veilig te kunnen laten wonen, werken en reizen. “Sinds 2008 monitoren wij al 80% van het openbaar vervoer in Nederland op basis van actuele GPS-informatie. Hierdoor hadden we binnen Ivengi de mogelijkheid om door middel van GPS-signalen een plug-en-play track en trace-systeem te ontwikkelen voor bijvoorbeeld een wagenpark, zodat men via een portal direct een sluitende ritregistratie heeft voor de belastingdienst”, vertelt Herben. “Met Mopas gaan we nog een stap verder, namelijk het bewaken van persoonlijke veiligheid. Denk hierbij aan inwoners van een zorgcentrum, maar ook zorgverleners, deurwaarders en andere medewerkers die alleen werken, of

's nachts hun werkzaamheden verrichten.” Deze mensen, of hun betreffende voertuigen, worden uitgerust met een app of transponder die is gekoppeld aan een alarm-opvolgsysteem”, vult Wintjens aan. “Er worden GPS-signalen van de positie waar zij zich bevinden automatisch doorgestuurd naar het systeem. Aan de hand van deze data kunnen zij worden gelokaliseerd en gepositioneerd. Het unieke hierin is dat we ook binnen gebouwen een exacte positiebepaling kunnen doen. In samenwerking met de Maastricht University hebben we een uniek valdetectiesysteem ontwikkeld waardoor we geautomatiseerd een alarm kunnen geven indien iemand is gevallen en hulp nodig heeft.”

Ook beveiligde bedrijven die een strenge toegangscontrole hanteren, hebben baat bij de oplossingen van Mopas. “Wanneer medewerkers eenmaal in het pand zijn, is het vaak niet bekend waar zij zich precies bevinden”, merkt Wintjens op. “Ons systeem kan bij calamiteiten meteen inzichtelijk maken wie zich waar bevindt. Op de personen waarvan geen signalen worden opgevangen, weet je dan meteen dat je actie moet ondernemen en je weet op welke locatie zij zich het laatst bevonden. Deze verschillende mogelijke toepassingen laten ook zien dat je de software voor indoor én outdoor positiebepaling kan gebruiken. Die combinatie is uniek. Bovendien is de software heel eenvoudig te koppelen aan bestaande oplossingen zoals elektronische sloten, beacons en bluetooth devices.” Organisaties hebben uiteindelijk minder kosten voor persoonsbeveiliging, minder ziekteverzuim als gevolg van arbeidsongevallen en minder calamiteiten.

Hecht team

Elke organisatie heeft belang bij vitale en optimaal inzetbare medewerkers. De rol van de werkgever is cruciaal om dit te ondersteunen. Sommige medewerkers zijn al meer dan 10 jaar werkzaam voor Ivengi. Wintjens: “Wij gaan uit van de gedachte ‘gelukkig zijn maakt geld’. Goed functionerende teams bestaan uit mensen die elkaar aanvullen, tegenwicht bieden en voor balans zorgen. Als je medewerkers goed in hun vel zitten, komt de omzet vanzelf. Investeren in bijscholing en opleidingen staan hoog in ons vaandel en het testen van de nieuwste ICT-gadgets, zoals bijvoorbeeld de Apple Watch, zit natuurlijk in ons DNA. Iedereen werkt in één grote studio zonder gesloten deuren en hiërarchische structuren. Dit werkt erg prettig en met de SCRUM-methodes die we toepassen, beheersen we projecten en halen we onze deadlines. Tussen de middag zijn de pingpong- en de biljarttafel fanatiek bezet op kantoor en na werktijd worden er regelmatig activiteiten zoals game-avonden georganiseerd.”

Ook de lichamelijke vitaliteit van het team wordt op verschillende manieren gestimuleerd. Herben: “We gaan regelmatig samen fietsen, of nemen zelf het initiatief om mee te doen aan een sportevenement zoals een zaalvoetbalcompetitie, wielerrondes of een spinningmarathon. Een deel van het team heeft zelfs sinds september vorig jaar elke maandagavond gezamenlijk een bootcamp-training gevolgd om henzelf klaar te stomen voor de Battle of Maestricht die op 5 juli plaats vond. Dit is een zogenoemde 'obstacle race' waarbij hardlopen wordt gecombineerd met obstakels.”

Investeren

Ivengi investeert niet alleen in haar medewerkers. “Ook voor onze klanten geldt dat we blijven investeren in kennis en innovatie, door meerdere malen per jaar kennissessies te organiseren. Tijdens de ‘Glazen Bol Sessies’ kijken we bijvoorbeeld wat de kansen en bedreigingen binnen de ICT zijn over vijf jaar en hoe je je processen kunt optimaliseren om voorbereid te zijn op deze ontwikkelingen. Onze klanten en medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs van het bedrijf. Die moet je koesteren en in blijven investeren.”

Samengevat brengt Ivengi de doelgroepen van haar klanten in kaart en bedenkt innovatieve oplossingen om communicatie en processen op een efficiënte wijze te laten verlopen. Dit zijn vaak maatwerk software-oplossingen die bedrijfsprocessen automatiseren en optimaliseren, maar ook online applicaties zoals een website, sociaal intranet, klantenportals, webshop of apps. n

www.ivengi.com

Sinds de komst van internet in 1995 is er behoorlijk veel veranderd. De opkomst van mobiel internet heeft ons de afgelopen vijf jaar 24 uur per dag, 365 dagen per jaar met elk (persoonlijk) device verbonden. Google is onze grootste vriend en we gebruiken sociale netwerken voor onze contacten en we kopen maar al te graag online onze spullen.

Hoe blijf je online succesvol

in een constant veranderende wereld?

Dankzij de digitalisering van de maatschappij beschikken steeds meer bedrijven over een enorme hoeveelheid data waar een schat aan informatie aan kan worden ontleend. Denk hierbij aan interne systemen zoals CRM, ERP, boekhoudpakketten of het interne bedrijfsnetwerk. Ivengi koppelt en visualiseert deze data. Elk bedrijf heeft diens eigen verzameling aan data. Echter data is slechts een grote set van ‘enen en nullen’ en zal geen directe waardevolle informatie bevatten. Het is de kunst om deze data inzichtelijk te krijgen en de juiste combinaties te maken die zijn toegespitst op verschillende doelgroepen. Op deze manier 'vertaal' je deze data naar informatie die je vervolgens om kunt zetten in kennis. Deze kennis gebruik je aansluitend om bedrijfsprocessen efficiënter te laten verlopen, met als doel je kosten te verlagen en je omzet exponentieel te verhogen.

“Iedereen wil op elk gewenst moment, locatie, tijdstip en device relevante informatie kunnen zien die voor hen van belang én aan hun dienstbaar is. Snelle, efficiënte en heldere informatie is vandaag de dag prioriteit nummer 1”, aldus directeur Guido Wintjens.

‘Tijd is geld’ is voor veel ondernemingen uiteraard van wezenlijk belang, maar hoe blijf je online succesvol in een constant veranderende wereld? Ivengi neemt de klant graag mee naar een strategische oplossing voor de lange termijn. Deze investering is niet altijd direct tastbaar, echter adviseren onze consultants klanten om de waarde van deze investering in kaart te brengen om zo een compleet beeld te krijgen wat de daadwerkelijke oplossing de klant op de lange termijn gaat opleveren.

Naast het hoofdkantoor in Maastricht is Ivengi inmiddels ook gevestigd in Eindhoven en Venlo, waar Chris Herben de dagelijkse leiding heeft. Met een hecht team van 35 professionals, met ieder zijn/haar eigen discipline en jarenlange werkervaring bij Ivengi, wordt er inmiddels voor meer dan 300 klanten een maatwerk oplossing ter beschikking gesteld via het eigen ontwikkelde online Cloud-platform iManager. Herben: “Alle oplossingen die wij voor onze klanten ontwikkelen, staan in deze Cloud-omgeving. Gezien het feit dat alle data per bedrijf is gekoppeld, is de juiste data zichtbaar voor de juiste personen. Een directeur zal bijvoorbeeld meer en specifiekere informatie te zien krijgen dan een medewerker.”

Primeur in Nederland

Met de ontwikkeling van de grootste vakantiesite van Nederland, online reisbureau Mondygo, heeft Ivengi zelfs een primeur in handen. Wintjens: “Dit is het eerste online reisbureau waar je in één deal een compleet pakket met vlucht, transfer, verblijf en vervoer kunt samenstellen. Hiervoor hebben we aan de achterzijde de gegevens van bijna 200 aanbieders in de reisbranche (Neckermann, Tui etc.) gekoppeld aan vluchten, transfers en huurauto’s.” Naast bedrijven heeft Ivengi ook veel non-profit organisaties in haar klantenbestand. Herben: “Voor Mondriaan en GGzE hebben we op basis van co-creatie met hun cliënten, jongeren met psychische problemen, de eHealth app ‘M’n Mattie’ ontwikkeld. Deze jongeren kunnen inloggen op de app om daar informatie over hun specifieke behandeling te raadplegen, begeleidend beeld- en filmmateriaal te bekijken, een eigen dagboek bij te houden en afspraken plaatsen in de agenda. De gezondheidsinstelling kan via iManager heel eenvoudig een cliënt koppelen aan een of meerdere behandelaren en het behandeltraject wat hij gaat doorlopen.”

Mopas: Veilig wonen,

werken en reizen

Unieke oplossingen zoals Mondygo en ‘M’n Mattie’ passen in het ultieme doel van Wintjens en Maas, namelijk innovatief ondernemen van Ivengi. Het meest recente resultaat hiervan is dochterbedrijf Mopas. Mopas stelt bedrijven in staat om naast voertuigen ook personen te volgen middels een alarm opvolg systeem. Binnen Mopas wordt net als bij de activiteiten van Ivengi data verzameld, gekoppeld en gevisualiseerd, maar met het specifieke doel om mensen veilig te kunnen laten wonen, werken en reizen. “Sinds 2008 monitoren wij al 80% van het openbaar vervoer in Nederland op basis van actuele GPS-informatie. Hierdoor hadden we binnen Ivengi de mogelijkheid om door middel van GPS-signalen een plug-en-play track en trace-systeem te ontwikkelen voor bijvoorbeeld een wagenpark, zodat men via een portal direct een sluitende ritregistratie heeft voor de belastingdienst”, vertelt Herben. “Met Mopas gaan we nog een stap verder, namelijk het bewaken van persoonlijke veiligheid. Denk hierbij aan inwoners van een zorgcentrum, maar ook zorgverleners, deurwaarders en andere medewerkers die alleen werken, of

's nachts hun werkzaamheden verrichten.” Deze mensen, of hun betreffende voertuigen, worden uitgerust met een app of transponder die is gekoppeld aan een alarm-opvolgsysteem”, vult Wintjens aan. “Er worden GPS-signalen van de positie waar zij zich bevinden automatisch doorgestuurd naar het systeem. Aan de hand van deze data kunnen zij worden gelokaliseerd en gepositioneerd. Het unieke hierin is dat we ook binnen gebouwen een exacte positiebepaling kunnen doen. In samenwerking met de Maastricht University hebben we een uniek valdetectiesysteem ontwikkeld waardoor we geautomatiseerd een alarm kunnen geven indien iemand is gevallen en hulp nodig heeft.”

Ook beveiligde bedrijven die een strenge toegangscontrole hanteren, hebben baat bij de oplossingen van Mopas. “Wanneer medewerkers eenmaal in het pand zijn, is het vaak niet bekend waar zij zich precies bevinden”, merkt Wintjens op. “Ons systeem kan bij calamiteiten meteen inzichtelijk maken wie zich waar bevindt. Op de personen waarvan geen signalen worden opgevangen, weet je dan meteen dat je actie moet ondernemen en je weet op welke locatie zij zich het laatst bevonden. Deze verschillende mogelijke toepassingen laten ook zien dat je de software voor indoor én outdoor positiebepaling kan gebruiken. Die combinatie is uniek. Bovendien is de software heel eenvoudig te koppelen aan bestaande oplossingen zoals elektronische sloten, beacons en bluetooth devices.” Organisaties hebben uiteindelijk minder kosten voor persoonsbeveiliging, minder ziekteverzuim als gevolg van arbeidsongevallen en minder calamiteiten.

Hecht team

Elke organisatie heeft belang bij vitale en optimaal inzetbare medewerkers. De rol van de werkgever is cruciaal om dit te ondersteunen. Sommige medewerkers zijn al meer dan 10 jaar werkzaam voor Ivengi. Wintjens: “Wij gaan uit van de gedachte ‘gelukkig zijn maakt geld’. Goed functionerende teams bestaan uit mensen die elkaar aanvullen, tegenwicht bieden en voor balans zorgen. Als je medewerkers goed in hun vel zitten, komt de omzet vanzelf. Investeren in bijscholing en opleidingen staan hoog in ons vaandel en het testen van de nieuwste ICT-gadgets, zoals bijvoorbeeld de Apple Watch, zit natuurlijk in ons DNA. Iedereen werkt in één grote studio zonder gesloten deuren en hiërarchische structuren. Dit werkt erg prettig en met de SCRUM-methodes die we toepassen, beheersen we projecten en halen we onze deadlines. Tussen de middag zijn de pingpong- en de biljarttafel fanatiek bezet op kantoor en na werktijd worden er regelmatig activiteiten zoals game-avonden georganiseerd.”

Ook de lichamelijke vitaliteit van het team wordt op verschillende manieren gestimuleerd. Herben: “We gaan regelmatig samen fietsen, of nemen zelf het initiatief om mee te doen aan een sportevenement zoals een zaalvoetbalcompetitie, wielerrondes of een spinningmarathon. Een deel van het team heeft zelfs sinds september vorig jaar elke maandagavond gezamenlijk een bootcamp-training gevolgd om henzelf klaar te stomen voor de Battle of Maestricht die op 5 juli plaats vond. Dit is een zogenoemde 'obstacle race' waarbij hardlopen wordt gecombineerd met obstakels.”

Investeren

Ivengi investeert niet alleen in haar medewerkers. “Ook voor onze klanten geldt dat we blijven investeren in kennis en innovatie, door meerdere malen per jaar kennissessies te organiseren. Tijdens de ‘Glazen Bol Sessies’ kijken we bijvoorbeeld wat de kansen en bedreigingen binnen de ICT zijn over vijf jaar en hoe je je processen kunt optimaliseren om voorbereid te zijn op deze ontwikkelingen. Onze klanten en medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs van het bedrijf. Die moet je koesteren en in blijven investeren.”

Samengevat brengt Ivengi de doelgroepen van haar klanten in kaart en bedenkt innovatieve oplossingen om communicatie en processen op een efficiënte wijze te laten verlopen. Dit zijn vaak maatwerk software-oplossingen die bedrijfsprocessen automatiseren en optimaliseren, maar ook online applicaties zoals een website, sociaal intranet, klantenportals, webshop of apps. n

www.ivengi.com

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by